قيمت پروفيل ساوه

قيمت پروفيل ساوه

قيمت پروفيل ساوه

تفاوت لوله بدون درز و درزدار چيست ؟

تفاوت لوله بدون درز و درزدار

لوله ها به دو گروه يعني لوله درز دار و لوله بدون درز توليد مي شوند. تفاوت لوله درزدار و بدون درز در نحوه توليد و مواد تشكيل دهنده آن ها هستند. اين گروه بندي لوله ها، آن را به انواع مختلفي تقسيم مي كند. لوله هاي فولادي در دو دسته لوله هاي بدون درز و لوله هاي درزدار تقسيم مي شوند. لوله هاي بدون درز سابقه كمتري دارند و در آلمان اختراع شدند. لوله هاي بدون درز به لوله مانيسمان معروفند كه برگرفته از نام مخترعش است. اگرچه در اصطلاح علمي و آكادميك به آن سيم لس مي گويند. در يك تعريف كوتاه و ساده مي توان اين گونه توضيح داد كه شمش هاي فولادي را به روش نورد گرم حرارت مي دهند و وقتي دماي لوله به ميزان مورد نظر رسيد يك سمبه ماتريس با سرعت و شتاب بالا شليك مي شود و با عبور از اين شمش حرارت ديده آن را سوراخ مي كند. اين لوله با كمك كشش و فرآيندهاي ديگر را به اندازه مورد نظر مي رسانند. لوله بدون درز از لحاظ جنس و كيفيت فولاد و شمشي كه براي توليد آن استفاده مي كنند با لوله درزدار متفاوت و بهتر است. لوله هاي بدون درز هيچ گونه نقطه جوشي ندارند و بدون جوش ساخته مي شوند. در لوله هاي درزدار برش ورق و شكل دهي آن به همراه فرآيند جوش كاري وجود دارد و البته قيمت اين لوله ها به خاطر كيفيت و استحكام كمترشان به نسبت لوله بدون درز كمتر است. فعاليت هاي پتروشيمي و آب رساني را با لوله هاي مانيسمان انجام مي دهند. لوله هاي بدون درز در سايز هاي مختلفي ساخته مي شوند كه كاركردهاي متفاوتي دارند. در ادامه اين مطلب مي توانيد از جزئيات بيشتري در مورد اين محصول مطلع شويد.

لوله مانيسمان (بدون درز) چيست ؟

 كيفيت  لوله بدون درز نسبت به نوع درزدار بالاتر بوده و به دليل نداشتن درز جوش از استحكام بالاتري نسبت به ساير لوله ها برخوردار است. همچنين توليد اين محصول معمولا در قطرهاي پايين صورت مي گيرد چراكه توليد لوله فولادي با قطر بالا بدون درز مشكل مي باشد و نياز به هزينه بالايي دارد.جهت مشاهده ليست قيمت لوله مانيسمانكليك كنيد.
اولين ايده براي توليد لوله فولادي بدون درز، روش اكستروژن بود كه پيش از آن براي توليد لوله هاي سربي به كار مي رفت و پس از آن بر روي فولاد تكرار شد. روش هاي اوليه تقريبا غير عملي بودند اما امروزه چندين روش توليد لوله بدون درز كه در زير به آن ها اشاره مي شود از لحاظ نظري و تا حدودي عملي اثبات شده اند. از جمله اين روش ها مي توان به ريخته گري، نورد اكسترود، اكستروژن، كشش عميق، كشش لوله، فلوفرمينگ و نورد لوله فولادي اشاره كرد.

دسته آخر يعني نورد لوله كه خود شامل سه دسته اصلي نورد سوراخ كاري، نورد پيلگر و نورد اصلاحي است، روشي است كه در سال هاي اخير كاربرد زيادي پيدا كرده است. از دلايل اين موضوع مي توان به كيفيت بالا و همچنين طولاني بودن لوله هاي توليدي به اين روش اشاره كرد.

تاريخچه و كاربرد لوله بدون درز

پيشينه تاريخي توليد لوله فولادي بدون درز به روش نورد به سال ۱۸۸۰ مي رسد. در اين سال هنگامي كه برادران مانسمان آلماني در كارخانه خانوادگي خود مشغول توليد سوهان از بيلت هاي استوانه اي بوده اند، متوجه شدند كه اگر غلتك هاي سوهان كاري نسبت به يكديگر زاويه بگيرند، هسته بيلت ها سست و در نتيجه منجر به سوراخ شدن مركز بيلت مي شود. اين دو برادر با جسارت خود توانستند كه از اين كشف به صورت كاربردي استفاده كنند.

مشاهده ليست قيمت لوله بدون درز

بدين صورت كه در گام اول توانستند با استفاده از مندرل سوراخ كاري از اين نوع نورد براي سوراخ كردن بيلت هاي استوانه اي استفاده كنند و در ادامه توانستند كه از اين بيلت ها پوسته هاي استوانه اي با دقت ابعادي كم توليد كنند. در نهايت در سال ۱۸۹۰ آقاي ماكس مانسمان نورد پليگر را به عنوان يك روش مستقل براي توليد لوله بدون درز معرفي كرد.
لوله مانيسمان به طور گسترده در صنعت استفاده مي شود. از آن جمله مي توان به لوله هاي انتقال تحت فشار مانند لوله هاي نفت و گاز، مخازن بويلرها، كمپرسورها و مخازن سوخت CNG ، به عنوان اجزاي مكانيكي گردنده مانند پوسته برينگها و اكسل خودرو، لوله تفنگ و تانك در صنايع نظامي اشاره كرد. اين كاربردها از ويژگي هاي اصلي لوله فولادي بدون درز ناشي مي شوند كه همان تحمل فشار بالا، هم مركزي عالي مقطع لوله و دقت بالاي توليد اين لوله هاست.

به دليل كاربردهاي گسترده اين نوع لوله در صنايع استخراج و انتقال نفت و گاز و اخيرا نيز در توليد مخازن سوخت CNG، اهميت اين نوع لوله در ايران بسيار زياد است. از جمله شركت هايي كه در كشورمان در سال هاي اخير اقدام به توليد لوله بدون درز كرده است مي توان به شركت لوله گستر اسفراين اشاره كرد. اين شركت از سال ۱۳۸۴ توليد لوله فولادي بدون درز به روش پيلگر را در دستور كار خود قرار داده است.

لوله درزدار (welded pipe)

لوله هاي درزجوش امروزه در خطوط انتقال سيالات پرفشار و با دبي زياد در مناطق مختلف از حيث شرايط محيطي از اعماق دريا تا دل كوه ها و نواحي سرد سير قطب استفاده وسيعي پيدا كرده اند. لوله هاي درزجوش مستقيم و لوله هاي درزجوش اسپيرال دو روش عمده در توليد لوله هاي درزدار محسوب مي شوند. با توسعه فناوري طراحي و توليد لوله درزجوش اسپيرال امروزه لوله هاي قطور درزجوش اسپيرال به صورت اقتصادي توليد مي شوند.

مشاهده ليست قيمت لوله درزدار

روش توليد لوله درزدار به اين صورت است كه ابتدا ورق فولادي برش خورده و پس از نورد به شكل دايره در مي آيند و در مرحله آخر درز به وجود آمده جوش داده مي شود و به مرحله آزمايش فرستاده مي شود. اين روش توليد در اصطلاح نورد ناميده شده كه در ادامه به بررسي آن خواهيم پرداخت.

معرفي فرآيند نورد لوله فولادي

بر مبناي نوع حركت قطعه، همچنين نحوه حركت و استقرار غلتك ها، فرايند نورد شامل سه نوع طولي، عرضي و مايل مي باشد. در نورد طولي محور غلتك ها با هم موازي، اما بر محور قطعه عمود است و غلتك ها خلاف جهت يكديگر مي چرخند. تنها حركت قطعه، حركت طولي در راستاي محورش مي باشد. در نورد عرضي محور غلتك ها با هم و با محور قطعه موازي هستند. جهت چرخش غلتك ها در خلاف جهت هم است و قطعه تنها حول محورش مي چرخد. در نورد مايل تركيب قرارگيري غلتك ها به گونه اي است كه قطعه تركيبي از هر دو حركت طولي و چرخشي كه در بالا اشاره شد را دارد.

فرايند نورد بسته به هندسه غلتك به دو گونه نورد تخت و نورد فرم تقسيم مي شود. اگر سطح خارجي غلتك ها در ناحيه تماس با قطعه، استوانه اي يا مخروطي شكل باشد، فرايند، نورد تخت است. اگر سطح خارجي غلتك ها دقيقا استوانه اي يا مخروطي نباشد به اين فرايند نورد فرم گفته مي شود. معمولا فرم شيار روي محيط غلتك ها متقارن است. همچنين فرايند نورد بسته به نوع محصول به دو گونه نورد توخالي و نورد توپر تقسيم مي شود.

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاريخ : ۳۱ تير ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰:۳۰ | نویسنده : مرجان | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.